lördag 10 maj 2014

Religion är tro, även i EU-parlamentet

Jag vill här vidareutveckla ett facebookinlägg jag gjorde i Humanisternas medlemsforum om det här blogginlägget (ja, Ali Pour tillhör tyvärr numera SD; nej, att läsa hans inlägg smittar inte; ja, det går att diskutera sakfrågan).

Det handlar alltså om en affisch för en Mp-kandidat till EU-parlamentet med texten
”Jag vill vara en tydlig röst mot rasism och fascism. EU behöver fler muslimska kvinnor i parlamentet."
Ali Pour ser detta som islamistisk reklam, d.v.s. man riktar sig till de som vill se mer islam i politiken. Jag är böjd att hålla med även om jag inte skulle dra på fullt så stora växlar.

En invändning som framfördes på facebook* är att det handlar om representation. Om X% av befolkningen är muslimer så borde ungefär X% av den parlamentariska representationen vara det, annars tyder det på diskriminering (eller t.ex. minskad röstvilja inom gruppen skulle jag vilja tillägga, men det i sig kan bero på bl.a. diskriminering så vi håller det enkelt och går med på detta). Problemet med, eller kanske snarare motnyanseringen av, denna tes är att det man går till val på går man faktiskt till val på och religon är åsikter och försanthållanden. 

Hur gärna folk än vill få det till en etnicitet så består islam, som alla religioner, av föreställningar om hur världen är beskaffad och hur folk borde bete sig. Den är därför inte neutral vare sig vetenskapligt eller politiskt. I de fall religion lyckas samexistera med politik/vetenskap utan att nämnvärt påverka den så beror detta antingen på för sammanhanget välanpassade trosuppfattningar ("Min gud är en gud för allas rätt till kärlek"), en tillräckligt (s)vag religiositet ("Jag tror på något större.") eller kognitiv dissonans ("Jag tror att världen *äntligen* kommer gå under vid Jesu återkomst om fem år, men jag förstår inte vad det har för relevans för min klimatpolitik eller framtidsplanering??"). Sen så finns det såklart "kulturella muslimer" precis som det finns folk som säger saker som "Jag tror inte på gud, men jag kallar mig ju kristen för att jag är svensk" (faktiskt citat!) men det sorterar jag under "nostalgisk begreppsförvirring", lite som om nån skulle kalla sig "kulturell socialist" fast ändå vilja ha anarko-kapitalism. Om man packar upp påståendet på affischen med minsta möjliga betydelse inlagd i ordet "muslimska", utan att det blir nostalgisk begreppsförvirring, så får man
EU behöver fler kvinnor i parlamentet som tror att det finns bara en gud, Muhammed är hans profet och koranen hans bok.
Hur mycket jag än köper talet om representativa andelar så framstår en valaffisch med ovanstående text väldigt annorlunda. Om du anser att jag far med osanning och målar med bred pensel när jag hävdar att "muslimska kvinnor" tror enligt ovan så har du betydligt större problem med samtliga muslimska samfund och de flesta läroböcker i religionslära än du har med mig.

Om Mp hade en valaffisch som löd (för att ta ett skrämmande realistiskt men ändå fiktivt exempel)
EU behöver fler kvinnor i parlamentet som tror på chemtrails.
så skulle få tala om representativa andelar ("Om Y% av befolkningen tror på chemtrails så borde ju de vara representerade i parlamentet!") utan den främsta reaktionen skulle, enligt mig, vara att man tog ovanstående som ett uttryck för miljöpartistisk politik. Det stämmer att det finns mycket illvillja riktat mot muslimska människor i Europa, men denna blinda fläck för trosuppfattningars innebörd är ändock ett av religionernas största och märkligaste privilegium.

*Skriver för att vara schysst oftast inte ut privatpersoners namn från sociala medier, om dessa personer hellre vill ha sina namn utskrivna, skriv en kommentar eller något

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar